Praktikvejleder for den oplæringsansvarlige
Rybners Kursuscenter udbyder en række kurser i ledelse, medarbejderudvikling og praktikvejledning.
Der er pt. ingen aktive hold til dette kursus.
Kontakt skolen for yderligere information.
Fag tilknyttet kurset
EUD-Praktikvejledning - for den daglige oplærer
Skolefagkode:
49234Timer pr dag:
7,4Deltagerpris:
128 kr.Pris for ledige:
819,8 kr.Pris udenfor AMU-målgruppe:
819,8 kr.Målgruppe
Kurset er målrettet praktiklærere/svende, der er varetager den daglige oplæring af eleven.
Formål
Indhold
Efter endt uddannelse kan deltageren:- Planlægge modtagelse af eleven/lærlingen, så denne føler sig velkommen og inkluderet i et arbejdsfællesskab (fx sjak).- Introducere arbejdsopgaver, så eleven/lærlingen opnår forståelse for uddannelsens faglige mål.- Integrere eleven/lærlingen i virksomhedens arbejdskultur.- Anvende metoder og redskaber, herunder kendskab til læringsstile og deres anvendelse i praksis til instruktion og vejledning, der bidrager til, at eleven/lærlingen bliver medspiller i virksomheden.- Give løbende, konstruktiv feedback, der støtter elevens/lærlingens ansvar for egen uddannelse, og som udvikler og fastholder eleven/lærlingen i uddannelsen.- Gennemføre motiverende samtaler, der sikrer fagligprogression i elevens/lærlingens uddannelse og skaber sammenhæng i uddannelsesforløbet.
EUD-Praktikvejledning for den uddannelsesansvarl
Skolefagkode:
49580Timer pr dag:
7,4Deltagerpris:
128 kr.Pris for ledige:
819,8 kr.Pris udenfor AMU-målgruppe:
819,8 kr.Målgruppe
Den uddannelsesansvarlige i praktikvirksomheden.
Formål
Indhold
Efter endt uddannelse:- Kan deltageren planlægge og tilrettelægge elevens/lærlingens uddannelsesforløb efter gældende uddannelsesordning.- Har deltageren kendskab til at lærerstedets ansvar for elevens/lærlingens uddannelsesforløb er fastlagt efter love og regler for uddannelsen.- Har deltageren kendskab til lærerstedets lovpligtige opgaver vedr. udarbejdelse af uddannelsesplan og logbog/praktikerklæring for eleven/lærlingen.- Har deltageren kendskab til det lovpligtige samarbejde mellem lærerstedet og erhvervsskolen om elevens/lærlingens præstationer og faglige udvikling.- Kan deltageren anvende redskaber til kvalitetssikring, herunder brug af logbog/praktikerklæring og elevsamtaler.- Har kendskab til, at elever/lærlinge kan have forskellige kulturelle baggrunde og individuelle behov, der kan have betydning for deres muligheder for inklusion i arbejdsfællesskaberne.- Kendskab til, at der kan søges om specialpædagogisk støtte til elever/lærlinge med funktionsnedsættelser.